Zarządzenie Nr 3
Dyrektora Archiwum Państwowego w Koszalinie
z dnia 27 marca 2023 r.
w sprawie Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Archiwum Państwowym w Koszalinie
Na podstawie art.253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960- Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 256, 695, i 1298) i art. 15 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2020 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46) zarządza się, co następuje:
§1.
Zarządzenie określa:
- tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
- sposób oraz terminy przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Archiwum Państwowym w Koszalinie;
- sposób i tryb opracowywania sprawozdań w zakresie skarg i wniosków oraz zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach.
§ 2.
Właściwym do rozpatrywania skarg, wniosków i petycji wniesionych do Archiwum Państwowego w Koszalinie są:
- Dyrektor Archiwum Państwowego w Koszalinie,
- podczas nieobecności dyrektora, wyznaczona osoba zastępująca,
- Koordynator do spraw dostępności.
§ 3.
- Skargi i wnioski składane osobiście mogą być wnoszone w siedzibie Archiwum Państwowego w Koszalinie po uprzednim zgłoszeniu i umówieniu spotkania.
- Skargi i wnioski są przyjmowane: w poniedziałki, w godzinach 12:00 -14:00, przez dyrektora Archiwum Państwowego w Koszalinie, albo wyznaczoną osobę zastępującą.
- Informację o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków umieszcza się na tablicy informacyjnej znajdującej się przy sekretariacie AP Koszalin, w miejscu dostępnym dla interesantów oraz na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej AP w Koszalinie.
- Skargi i wnioski składane ustnie są sporządzane w formie protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
- Osoby z dysfunkcjami narządów ruchu przyjmowane są na parterze siedziby AP w Koszalinie, w sposób zapewniający im komfort obsługi, bez konieczności pokonywania schodów i progów utrudniających poruszanie się.
- Osobom uprawnionym do korzystania z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika, na wcześniej złożony wniosek, zapewnia się wsparcie komunikacyjne.
- Wniosek o zapewnienie tłumacza powinien zawierać wskazanie wybranej metody komunikowania się i być złożony w formie pisemnej co najmniej na 3 dni robocze przed ustalonym terminem złożenia skargi lub wniosku.
§ 4
Za rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji wpływających do Archiwum Państwowego w Koszalinie odpowiada Kierownik Oddziału III, który:
- prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do AP w Koszalinie, zawierający co najmniej następujące informacje:
- imię, nazwisko i adres skarżącego lub wnioskodawcy,
- znak sprawy i datę wpływu,
- przedmiot skargi i wniosku,
- sposób i termin załatwiania sprawy;
- zakłada i prowadzi sprawy z zakresu skarg, wniosku i petycji;
- występuje do komórek organizacyjnych AP w Koszalinie, zgodnie z przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, o zajęcie stanowiska oraz przygotowanie informacji w wyjaśnień;
- opracowuje projekt odpowiedzi na podstawie informacji, o których mowa w punkcie 3;
- przekazuje informacje dotyczące złożonej petycji oraz przebiegu postępowania, o którym mowa w art. 8 ustawy o petycjach, do zamieszczenia na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Archiwum Państwowego w Koszalinie;
- przygotowuje roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w AP Koszalin, zgodnie z § 7 ust. 1 zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie postępowania ze skargami, wnioskami i petycjami w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz.Urz. MKiDN poz. 81);
- przygotowuje zbiorczą informację o rozpatrzonych petycjach za rok poprzedni, zgodnie z art. 14 ustawy o petycjach.
§ 5.
- W zakresie wniosków o zapewnienie dostępności/skarg na brak dostępności wpływających do Archiwum Państwowego w Koszalinie ustala się następujący tryb rozpatrywania/postępowania/proponowania rozwiązań. Wnioski mogą wpływać do sekretariatu:
- listownie na adres wskazany we wniosku,
- elektronicznie, poprzez konto ePUAP,
- elektronicznie, na adres email,
- inny zależny od wnioskodawcy ze szczególnymi potrzebami.
- Rejestracja wniosków odbywa się w sekretariacie Archiwum Państwowego w Koszalinie. Zarejestrowane wnioski przekazywane są Koordynatorowi ds. dostępności lub innej osobie wyznaczonej przez Dyrektora Archiwum.
- Wnioski wpływające do Oddziałów w Słupsku i Szczecinku przekazywane są niezwłocznie (bez zbędnej zwłoki) do sekretariatu w Centrali (Archiwum Państwowego w Koszalinie).
- Wnioski o zapewnienie dostępności są rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż:
- w terminie 14 dni od daty wpływu wniosku do urzędu – wniosek i informacja ds. dostępności architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej oraz
- w terminie 7-dni od daty wpływu wniosku do urzędu – wniosek z żądaniem dostępności cyfrowej.
- Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 7 lub 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Archiwum Państwowe w Koszalinie niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku, Archiwum Państwowe w Koszalinie jest zobowiązane zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
- Koordynator ds. dostępności lub inna osoba odpowiedzialna wyznaczona przez Dyrektora Archiwum rozpoznaje sprawę wnioskodawcy i ustala możliwości zorganizowania dostępności wraz z innymi komórkami merytorycznymi, pod względem żądania wskazanego przez klienta (wnioskodawcę) lub/oraz proponuje alternatywne rozwiązanie.
- Koordynator ds. dostępności lub osoba odpowiedzialna przygotowuje odpowiedź na wniosek wraz z uzasadnieniem oraz proponowanymi alternatywnymi rozwiązaniami w terminach ustawowych.
- Przekazanie odpowiedzi na wniosek ds. dostępności powinno być potwierdzone w dokumentacji sprawy (przykładowo w rejestrze korespondencji, notatki służbowej potwierdzonej przez dodatkowego pracownika AP w Koszalinie, UPP).
- Realizacja ustalonego rozwiązania (alternatywy zaproponowanej przez wnioskodawcę lub koordynatora) następuje przy współpracy z komórkami organizacyjnymi Archiwum Państwowego w Koszalinie oraz przy pomocy i asyście wyznaczonych pracowników.
- W przypadku skargi na brak odpowiedzi w terminie ustawowym lub braku akceptacji zaproponowanego przez Archiwum Państwowe w Koszalinie rozwiązania, dotyczącej zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej albo wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej Archiwum Państwowego w Koszalinie, skargę rozpatruje Dyrektor Archiwum Państwowego w Koszalinie.
§ 6.
- W przypadku rozpoznania, że przyjęte w innej komórce organizacyjnej AP w Koszalinie pismo nosi znamiona skargi, wniosku lub petycji, kierujący tą komórką przekazuje niezwłocznie sprawę do sekretariatu w Centrali (Archiwum Państwowego w Koszalinie).
- Niedopuszczalne jest tworzenie sprawy i udzielanie odpowiedzi na skargi, wnioski lub petycje w innej komórce organizacyjnej niż sekretariat Centrali (Archiwum Państwowego w Koszalinie).
- Kierujący komórką organizacyjną AP w Koszalinie niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 3, przekazuje stanowisko, informacje i wyjaśnienia umożliwiające przygotowanie odpowiedzi na skargę, wniosek lub petycję.
§ 7.
- Do dnia 15 stycznia każdego roku, Dyrektor Archiwum Państwowego w Koszalinie składa Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w roku poprzedzającym sporządzenie sprawozdania.
- Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych składa ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego roczne sprawozdanie z przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w NDAP oraz w archiwach państwowych do dnia 10 lutego każdego roku.
- Sprawozdania o których mowa w ust. 1 i 2, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 8.
Traci moc zarządzenie nr 11/2009 Dyrektora Archiwum Państwowego w Koszalinie z dnia
28 grudnia 2009 r. w sprawie regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Archiwum Państwowym w Koszalinie.
§ 9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załączniki do zarządzenia nr 3
Dyrektora Archiwum Państwowego w Koszalinie
z dnia 27 marca 2023 r.
Załącznik nr 1
PROTOKÓŁ
przyjęcia skargi*/wniosku*
W dniu ………………… do Archiwum Państwowego w Koszalinie, zgłosił/a się Pan/Pani ………………..……………………………………………………………………… zam.* …………………………………..……………………………………………………….. reprezentujący/a jednostkę organizacyjną pod nazwą* ……………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………
i przedstawił/a ustnie następującą skargę*/wniosek*:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Skarżącego*/wnioskodawcę* poinformowano o trybie załatwiania skarg i wniosków.
Do skargi*/wniosku* dołączono* ………………………………………………………
……………………………………… …………………………………………………
(podpis skarżącego/wnioskodawcy) (podpis osoby przyjmującej skargę/wniosek)
* niepotrzebne skreślić
Załącznik nr 2
SPRAWOZDANIE Z PRZYJMOWANIA ORAZ ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
W ……………. R. PRZEZ………………………………………………………………………..
- Zestawienie wpływających skarg i wniosków.
Wyszczególnienie | Załatwiona zgodnie z właściwością | Przekazana do załatwienia w trybie art. 232 KPA | Przekazana do innego organu w trybie art. 231 lub 243 KPA | |
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych | Skargi | |||
Wnioski | ||||
Archiwa państwowe | Skargi | |||
Wnioski |
- Problematyka skarg i wniosków załatwianych zgodnie z właściwością.
Lp. | Problematyka[1]) | Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych | Archiwa państwowe | ||
Skargi | Wnioski | Skargi | Wnioski | ||
1 | Zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań | ||||
2 | Bezczynność w załatwianiu sprawy | ||||
3 | Korupcja pracowników | ||||
4 | Sprawy pracownicze, w tym mobbing | ||||
5 | Skarga na pracowników | ||||
6 | Niewłaściwe działanie organów nadzorowanych przez ………. | ||||
…. | Inne (sprawy, które nie mieszczą się w problematyce wymienionej w poz. 1-6) |
- Rozstrzygnięcia skarg załatwionych zgodnie z właściwością.
Rozstrzygnięcie skargi | w tym załatwione po terminie | |||
Zasadna | Bezzasadna | Częściowo
Zasadna |
||
Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych | ||||
Archiwa państwowe |
- Analiza:
1) opis problemów, których najczęściej dotyczą wniesione skargi i wnioski;
2) podjęte działania zmierzające do usunięcia problemów poruszanych w skargach i wnioskach;
3) przyczyna niedotrzymania terminów, uwagi dotyczące trudności w realizacji zadań.
Data: …
Funkcja: …
Imię i nazwisko: …
(podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym)
[1]) Należy, w miarę możliwości, dostosować kategorie problemów do specyfiki funkcjonowania jednostki organizacyjnej, przy zachowaniu wpisanych już 6 kategorii problemów.